Gramática & Recursos
Grau académico
Doutoramento
Situação profissional
Professor Auxiliar
Áreas de Investigação
Fonética & Fonologia, Aquisição da linguagem, Perceção e Produção de Fala
Instituição
University of Lisbon
Início Fim Descrição
2022.10 present

Professor Auxiliar no Departamento de Linguística Geral e Românica da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa

2021.11 2022.09

Professor Auxiliar da Escola de Letras, Artes e Ciências Humanas da Universidade do Minho

2018 2021

Bolseiro de doutoramento ULisboa 2017 (Ciências de Linguagem)

Publicações selecionadas

Zhou, C., & Freitas, M. J. (2024). Modelling the developmental path in the acquisition of /l/-final irregular plurals by Portuguese children. Language Acquisition.
Zhou, C., & Hamann, S. (2024). Modelling the acquisition of the Portuguese tap by L1- Mandarin learners: A BiPhon-HG account for individual differences, syllable-position effects and orthographic influences in L2 speech . Glossa: A Journal Of General Linguistics. http://doi.org/https://doi.org/10.16995/glossa.9692
Berti, L. C., & Zhou, C. (2023). Relação entre produção e percepção das líquidas no Português. In Fonologia do Português e Interfaces (pp. 110-128). Routledge. http://doi.org/10.4324/9781003294344-7
Zhou, C., & Rato, A. (2023). Syllable position effects in the perception of L2 Portuguese /l/ and /ɾ/ by L1-Mandarin learners. Second Language Research. http://doi.org/https://doi.org/10.1177/02676583221137713
Flores, C., Zhou, C., & Eira, C. (2022). “I no longer count in German.” On dominance shift in returnee heritage speakers. Applied Psycholinguistics, 1-25. http://doi.org/10.1017/s0142716422000261
Zhou, C., & Li, X. (2021). LextPT: A reliable and efficient vocabulary size test for L2 Portuguese proficiency. Behavior Research Methods. http://doi.org/10.3758/s13428-021-01731-1
Zhou, C. (2021). L2 speech learning of European Portuguese /l/ and /ɾ/ by L1-Mandarin learners: Experimental evidence and theoretical modelling. Language Acquisition, 1-2. http://doi.org/10.1080/10489223.2021.1952591
Zhou, C., & Hamann, S. (2020). Cross-Linguistic Interaction Between Phonological Categorization and Orthography Predicts Prosodic Effects in the Acquisition of Portuguese Liquids by L1-Mandarin Learners. Interspeech 2020. ISCA. http://doi.org/10.21437/interspeech.2020-2689

Todas as publicações

Data Título da conferência Tipo Autores Instituição Docs
2021
-
Portuguese has two underlying rhotics: evidence from Lisbon and Carioca varieties

 Annual Meeting on Phonology @ Toronto (AMP 2021)

Poster C. Zhou, A. Jesus University of Toronto
Online
2021
-
LextPT: um teste fiável e eficiente do tamanho de vocabulário de português L2

13.º Congresso Internacional da Associação Internacional de Lusitanistas

Comunicação Oral Chao Zhou online/Roma, Italy
2020
-
Formalizing the mismatch between L2 perception and production of European Portuguese liquids by L1-Mandarin learners

Going Romance 34

Comunicação Oral Chao Zhou, Silke Hamann Online
2020
Variação na aquisição dos plurais das palavras com lateral final do PE: uma análise à luz da Teoria da Otimidade

PHONOSHUTTLE OPO-LIS - Ponte aérea de Fonologia

Comunicação Oral Chao Zhou, Maria João Freitas Universidade do Porto/ Online
2020
-
On the structural modifications of European Portuguese syllable-final tap by L1-Mandarin learners

45th Boston University Conference on Language Development (BUCLD)

Poster C. Zhou, A. Rato, Maria João Freitas Online
2019
On the role of orthography in the acquisition of Portuguese /ɾ/ by Mandarin native speaker

‘R-atics6

Comunicação Oral C. Zhou, Silke Hamann University of Sorbonne Nouvelle (Paris 3)
Paris