Grammar & Resources
Academic degree
PhD
Professional situation
Teacher of Portuguese as Mother Tongue and Portuguese as Foreign Language, Researcher
Research Areas
Phonology, Educational Linguistics, Development of Didactic Materials, L2 Acquisition, Pronunciation Teaching
Affiliation
Colégio Mira Rio, Lisboa; Centro de Linguística da Universidade de Lisboa; Instituto de Cultura e Língua Portuguesa
Start date End date Description
2020

Assistant Professor at Departament of Humanities, Universidade Aberta

2019 2020

Teacher of PFL at Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa

2019 2020

Middle and secondary school teacher at Colégio Mira Rio, Lisbon

2015 2019

Associate Professor at Centro Pedagógico e Científico da Língua Portuguesa, Macao Polytechnic Institute 

2014 2015

Invited Associate Professor at Instituto Superior de Educação e Ciências, Lisbon

2013 2017

Assessor of textbooks for middle school at Escola Superior de Educação de Viseu

2013 2015

Invited Associate Professor at Escola Superior de Educação de Viseu 

2012 2015

Middle and secondary school teacher at Colégio Mira Rio, Lisbon

2012 2013

Administrative assistant

2007 2011

PhD researcher with a grant from Fundação para a Ciência e a Tecnologia

2007 2008

Invited Lecturer at Escola Superior de Saúde da Universidade Atlântica, Barcarena

2003 2007

Lecturer at Escola Superior de Educação de Viseu

2002 2003

Research assistant at Fundação da Universidade de Lisboa

2002 2002

Administrative assistant

2000 2001

Trainee teacher for middle and secondary school at Escola Secundária Braamcamp Freire, Pontinha

2000 2000

Translator at Letrário - Serviços de Consultoria e Revisão de Textos, Lda., Lisbon

1999 1999

Research assistant at Centro de Linguística da Universidade de Lisboa

External projects

Title Institution Link
Compreender a fonologia: os constituintes fonológicos do português europeu Fundação da Universidade de Lisboa
Conhecimentos de fonética e fonologia para professores de Português como Língua Estrangeira: sistematização e validação Instituto Politécnico de Macau
Canções para ensinar fonética e produção oral do português europeu e do português brasileiro Instituto Politécnico de Macau
Fonética na música - validação de materiais didáticos para os níveis iniciais Instituto Politécnico de Macau
Imaginários Iluminados na didática do português / Illuminated Imaginaries in the Didactics of Portuguese Instituto Politécnico de Viseu

Selected publications

Castelo, A., & Freitas, M. J. (2019). Produção de vogais orais tónicas do PLE por falantes nativos de chinês mandarim. Orientes Do Português, 1, 47-58. Retrieved from http://orientes-do-portugues.ipm.edu.mo/wp-content/uploads/2019/12/OrientesPt_Vol1_5_CASTELOFREITAS_eVersion.pdf
Zhou, C., Freitas, M. J., & Castelo, A. (2019). A aquisição das consoantes líquidas do português europeu em coda por aprendentes chineses. In De Oriente a Ocidente: estudos da Associação Internacional de Lusitanistas (C. P. Alonso, V. Russo, R. Vecchi, C. A. André (Eds.), Vol. V, Estudos da AIL sobre Ciências da Linguagem (Língua, Linguística, Didática), pp. 87-117). Coimbra: Angelus Novus / AIL. Retrieved from https://lusitanistasail.press/index.php/ailpress/catalog/view/168/60/739-2
Castelo, A. (2019). A produção de vogais em contexto de processo de redução vocálica em aprendentes chineses. In De Oriente a Ocidente: estudos da Associação Internacional de Lusitanistas (C. P. Alonso, V. Russo, R. Vecchi, C. A. André (Eds.), Vol. V, Estudos da AIL sobre Ciências da Linguagem (Língua, Linguística, Didática), pp. 7-34). Coimbra: Angelus Novus / AIL. Retrieved from https://lusitanistasail.press/index.php/ailpress/catalog/view/168/60/739-2
Castelo, A. (2018). Exercícios Práticos de Fonética do Português Língua Estrangeira.實用葡語外語語音練習特別. Macau: Instituto Politécnico de Macau.
Castelo, A. (2018). Fonética e fonologia para o ensino do Português como Língua Estrangeira. Macau: Instituto Politécnico de Macau.
Zhou, C., Freitas, M. J., & Castelo, A. (2018). A aquisição das consoantes laterais do português europeu por falantes chineses. Revista Da Associação Portuguesa De Linguística, 4, 295-313. http://doi.org/https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln4ano2018a46
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Castelo, A., Morelo, B., & de Souza, J. C. (2017). Sons da fala e sons do canto: música para ensinar Fonética do Português. Volume 2: Música do Brasil. Macau: Instituto Politécnico de Macau.
Castelo, A., & Sousa, O. (2017). Desempenho ortográfico em estudantes do ensino superior – a acentuação gráfica. Da Investigação Às Práticas, 7 (3), 84-107. http://doi.org/https://doi.org/10.25757/invep.v7i3.148
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Silva, A. I., Balula, J. P., Matos, I. A., Amante, S., Castelo, A., & Melão, D. (2016). Manuais escolares de Português: cenários didácticos de Educação Literária a partir das Metas Curriculares. In Língua Portuguesa: Unidade na diversidade (B. Hlibowicka-Węglarz, J. Wiśniewska & E. Jabłonka (Eds.), pp. 195-208). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marie CurieSkłodowskiej.
Freitas, M. J., Rodrigues, C., Costa, T., & Castelo, A. (2012). Os Sons que estão dentro das Palavras. Descrição e Implicações para o Ensino do Português como Língua Materna. Lisboa: Colibri/APP.
Castelo, A., Freitas, M. J., & Miguens, F. (2010). Níveis de escolaridade e a capacidade de segmentação de palavras: o efeito da extensão de palavras na identificação de segmentos. In Avaliação da Consciência Linguística: Aspetos fonológicos e sintáticos do Português (M. J. Freitas, A. Gonçalves, I. Duarte (Eds.), pp. 119-144). Lisboa: Colibri.

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