Start date | End date | Description |
---|---|---|
01-05-2019 | 30-04-2025 | Contracted Researcher |
01-10-2014 | 30-04-2019 | Post-doc Fellow |
Member of ongoing projects
Selected publications
(2024). O 'garcialorquismo minhoto' de Pedro Homem de Mello. Colóquio/Letras , 217, 135-145. Retrieved from https://coloquio.gulbenkian.pt/cat/sirius.exe/do?bibrecord&id=PT.FCG.RCL.11140&org=I&orgp=217 . |
(2024). The materiality of typescripts in Pedro Homem de Mello’s writing practice. Diacrítica, 38(1), 117-129. http://doi.org/10.21814/diacritica.5594 . |
(2023). Authors' rights vs. textual scholarship: a Portuguese overview. Journal Of Intellectual Property, Information Technology And E-Commerce Law, 14(4), 510-524. Retrieved from https://www.jipitec.eu/jipitec/article/view/19 . |
(2023). Cânone autoral e epigénese nas coletâneas antológicas de Pedro Homem de Mello. In Pensar as Antologias de Poesia em Portugal (pp. 133-154). Lisboa: Caleidoscópio. http://doi.org/10.30618/978-989-658-826-7 . |
(2022). 17th-century holographs in a personal miscellany of D. Francisco Manuel de Melo. Alea, 24(3), 153-166. http://doi.org/10.1590/1517-106X/202224309 (Original work published 2022) . |
(2021). Um autógrafo e a tradição apógrafa de Jorge da Câmara. Miscelânea, 30, 161-180. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/miscelanea/article/view/1922/1891 . |
(2021). The concept of version in genetically oriented scholarly editing. Studia Neophilologica, 93(1), 107-119. http://doi.org/10.1080/00393274.2021.1885306 (Original work published 02/2021AD) . |
(2021). Allographic translation, self-translation, and alloglottic rewriting: towards a digital edition of poetry by Pedro Homem de Mello. In Genetic Translation Studies: Conflict and Collaboration in Liminal Spaces (pp. 89-106). London: Bloomsbury. http://doi.org/10.5040/9781350146846.ch-006 . |
(2018). O dispositivo de paragénese na edição das obras de João Penha. In F. Topa & Pereira, E. (Eds.), Nervoso Mestre, Domador Valente/ da Rima e do Soneto Português: João Penha (1839-1919) e o Seu Tempo (pp. 141-148). Porto: CITCEM. http://doi.org/10.21747/978-989-8970-04-6/ner . |
(2018). Erros de autor em testemunhos dactilográficos: para uma edição digital da poesia de Pedro Homem de Mello. Cem: Cultura, Espaço & Memória, 9, 275-285. Retrieved from http://ojs.letras.up.pt/index.php/CITCEM/article/view/6231 . |
(2018). Autoria, revisão colaborativa e apropriação cultural: para um modelo de edição da poesia de Pedro Homem de Mello. Linha D'água, 31(2), 123-141. http://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v31i2p123-141 . |
(2017). O exercício da revisão e seu tratamento editorial: para uma edição da poesia de Pedro Homem de Mello. Revista Da Abralin, 16(1). http://doi.org/10.5380/rabl.v16i1.51933 . |
(2017). Multiple authorship and intermedia revision: an editorial approach to Pedro Homem de Mello’s poems adapted to fado. Scholarly Editing: The Annual Of The Association For Documentary Editing 38, 38. Retrieved from http://scholarlyediting.org/2017/essays/essay.pereira.html . |
(2015). Obras de João Penha: Edição Crítica e Estudo. Porto: CITCEM. . |
(2007). Apesar dos Pedantes que me afeiam, porque os hei-de obrigar a que me leiam: Opúsculo para Jorge da Câmara. München: Martin Meidenbauer. . |
All publications
(2024). Evocação de Rosalía de Castro em dois poemas de Pedro Homem de Mello. Suroeste: Revista De Literaturas Ibéricas, 14, 139-143. Retrieved from https://ortegamunoz.com/suroeste/ . |
|
(2024). O 'garcialorquismo minhoto' de Pedro Homem de Mello. Colóquio/Letras , 217, 135-145. Retrieved from https://coloquio.gulbenkian.pt/cat/sirius.exe/do?bibrecord&id=PT.FCG.RCL.11140&org=I&orgp=217 . |
|
(2024). The materiality of typescripts in Pedro Homem de Mello’s writing practice. Diacrítica, 38(1), 117-129. http://doi.org/10.21814/diacritica.5594 . |
|
(2023). Authors' rights vs. textual scholarship: a Portuguese overview. Journal Of Intellectual Property, Information Technology And E-Commerce Law, 14(4), 510-524. Retrieved from https://www.jipitec.eu/jipitec/article/view/19 . |
|
(2023). Cânone autoral e epigénese nas coletâneas antológicas de Pedro Homem de Mello. In Pensar as Antologias de Poesia em Portugal (pp. 133-154). Lisboa: Caleidoscópio. http://doi.org/10.30618/978-989-658-826-7 . |
|
(2023). A propósito da polémica Bertolazzi vs. Andresen. As Artes Entre As Letras. (Original work published 25/01/2023AD) . |
|
(2022). 17th-century holographs in a personal miscellany of D. Francisco Manuel de Melo. Alea, 24(3), 153-166. http://doi.org/10.1590/1517-106X/202224309 (Original work published 2022) . |
|
(2022). Obras Completas de Maria Ondina Braga, no centenário do seu nascimento. As Artes Entre As Letras. (Original work published 13/07/2022AD) . |
|
(2021). Um autógrafo e a tradição apógrafa de Jorge da Câmara. Miscelânea, 30, 161-180. Retrieved from https://seer.assis.unesp.br/index.php/miscelanea/article/view/1922/1891 . |
|
(2021). Casimiro de Abreu. As Primaveras e Outros Poemas. Porto Alegre: Isto Edições. . |
|
(2021). The concept of version in genetically oriented scholarly editing. Studia Neophilologica, 93(1), 107-119. http://doi.org/10.1080/00393274.2021.1885306 (Original work published 02/2021AD) . |
|
(2021). Allographic translation, self-translation, and alloglottic rewriting: towards a digital edition of poetry by Pedro Homem de Mello. In Genetic Translation Studies: Conflict and Collaboration in Liminal Spaces (pp. 89-106). London: Bloomsbury. http://doi.org/10.5040/9781350146846.ch-006 . |
|
(2019). Centenário da Morte do Poeta Bracarense João Penha. Diário Do Minho: Suplemento Cultura, pp. 1-6. Braga. Retrieved from https://www.diariodominho.pt/2019/06/26/suplemento-cultura-63/?fbclid=IwAR25QTHqJNlp-tUQ1YSqLoY-6INf00UVrXYBBORCAbb_XH2aklzo-a7U7zA (Original work published 06/2019AD) . |
|
(2019). Experimental customisation of the Versioning Machine. ExLing 2019: 10th International Conference of Experimental Linguistics. Lisbon: ExLing Society. http://doi.org/10.36505/ExLing-2019/10/0041/000403 (Original work published 11/2019AD) . |
|
(2018). O dispositivo de paragénese na edição das obras de João Penha. In F. Topa & Pereira, E. (Eds.), Nervoso Mestre, Domador Valente/ da Rima e do Soneto Português: João Penha (1839-1919) e o Seu Tempo (pp. 141-148). Porto: CITCEM. http://doi.org/10.21747/978-989-8970-04-6/ner . |
|
(2018). Nervoso Mestre, Domador Valente/Da Rima e do Soneto Português : João Penha (1839-1919) e o Seu Tempo. (F. Topa & Pereira, E., Eds.). FLUP-CITCEM. http://doi.org/10.21747/978-989-8970-04-6/ner |
|
(2018). Erros de autor em testemunhos dactilográficos: para uma edição digital da poesia de Pedro Homem de Mello. Cem: Cultura, Espaço & Memória, 9, 275-285. Retrieved from http://ojs.letras.up.pt/index.php/CITCEM/article/view/6231 . |
|
(2018). Autoria, revisão colaborativa e apropriação cultural: para um modelo de edição da poesia de Pedro Homem de Mello. Linha D'água, 31(2), 123-141. http://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v31i2p123-141 . |
|
(2017). O exercício da revisão e seu tratamento editorial: para uma edição da poesia de Pedro Homem de Mello. Revista Da Abralin, 16(1). http://doi.org/10.5380/rabl.v16i1.51933 . |
|
(2017). Multiple authorship and intermedia revision: an editorial approach to Pedro Homem de Mello’s poems adapted to fado. Scholarly Editing: The Annual Of The Association For Documentary Editing 38, 38. Retrieved from http://scholarlyediting.org/2017/essays/essay.pereira.html . |
|
(2017). Challenges of a digital approach: considerations for an edition of Pedro Homem de Mello’s poetry. In P. Boot (Ed.), Advances in Digital Scholarly Editing (pp. 177-181). Leiden: Sidestone Press. Retrieved from https://www.sidestone.com/books/advances-in-digital-scholarly-editing . |
|
(2016). Edições portuguesas das obras de Casimiro de Abreu. Navegações, 9(2), 128-135. http://doi.org/10.15448/1983-4276.2016.2.23700 . |
|
(2016). Em Braga me plantei para sempre. João Penha: o homem e o poeta. Braga: Fundação Bracara Augusta. . |
|
(2016). Da revisão autoral na poesia de Valter Hugo Mãe: as edições de Três Minutos Antes de a Maré Encher. In C. Nogueira (Ed.), Nenhuma Palavra É Exata: Estudos sobre a Obra de Valter Hugo Mãe (pp. 60-74). Porto: Porto Editora. . |
|
(2016). Itinerário de uma reescrita: Filhas de Babilónia e Andam Faunos pelos Bosques, de Aquilino Ribeiro. In F. Topa, Reynaud, M. J., & Greenfield, J. (Eds.), Nos Passos de Aquilino (pp. 181-224). Frankfurt Wien: Peter Lang. http://doi.org/10.3726/978-3-653-06388-2/17 . |
|
(2015). De “Luuanda” a Luandino: Veredas. (F. Topa & Pereira, E., Eds.). Porto: CITCEM / Afrontamento. |
|
(2015). Obras de João Penha: Edição Crítica e Estudo. Porto: CITCEM. . |
|
(2015). Nota de apresentação. In De “Luuanda” a Luandino: Veredas. Porto: CITCEM / Afrontamento. . |
|
(2015). Ecos da Grande Guerra nas obras de João Penha. In G. M. Pereira, Alves, J. F., & Meireles, M. C. (Eds.), A Grande Guerra (19141918): Problemáticas e Representações (pp. 215-224). Porto: CITCEM. Retrieved from http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/14682.pdf . |
|
(2014). Obras manuscritas na paróquia de Alvarães. O Alvaranense, p. 3. Viana do Castelo. (Original work published 04/2014AD) . |
|
(2014). A memória ferida de Luuanda. As Artes Entre As Letras, p. 4. Porto. (Original work published 29/10/2014AD) . |
|
(2014). A Harpa (1873-1876): uma revista literária do Porto oitocentista. In G. Sousa (Ed.), II Congresso O Porto Romântico (pp. 129-142). Porto: Universidade Católica Portuguesa-CITAR. Retrieved from http://citar.artes.porto.ucp.pt/sites/default/files/files/artes/CITAR/Edicoes/II_CONGRESSO_O_PORTO_ROMANTICO_COMPACT.pdf . |
|
(2014). Autores brasileiros na página literária do Jornal da Manhã (1885-1892). Navegações: Revista De Cultura E Literaturas De Língua Portuguesa, 7, 86-94. Retrieved from http://dx.doi.org/10.15448/1983-4276.2014.1.18860 . |
|
(2014). The Portuguese Cancioneiros of São João: Traditional Popular, Non-Traditional Popular, and Pseudo-Popular. Folklore – Journal Of The Folklore Society 125. http://doi.org/10.1080%2F0015587x.2013.863625 . |
|
(2014). A edição crítica das obras de João Penha (1839-1919): um monumento mais perene do que o bronze. Vozes Dos Vales: Revista Multidisciplinar De Publicações Acadêmicas, 3(6). Retrieved from http://www.ufvjm.edu.br/site/revistamultidisciplinar/volume-vi . |
|
(2013). Book review to «Topa, Francisco (Ed.). Um G(onç)alo renascido: poesia inédita do Brasílico Gonçalo Soares da França. Porto: Sombra pela cintura, 2012». Navegações: Revista De Cultura E Literaturas De Língua Portuguesa, 6(1), 135-136. Retrieved from http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/14688 . |
|
(2013). Compte-rendu de l'ouvrage: Guimarães, Ana Paula (dir.) – Contas x Contos x Cantos e Que + Cumplicidades entre Literatura e Matemática. Lisboa: Gradiva, 2012. Ethnographiques.org: Revue En Ligne De Sciences Humaines Et Sociales. Retrieved from http://www.ethnographiques.org/2013/Pereira,Nogueira . |
|
(2012). A perspectiva do desastre: João Penha e a Questão Ortográfica (Implicações editoriais). In P. Petrov, Samartim, R. L. -I., & Feijó, E. J. T. (Eds.), Avanços em Ciências da Linguagem (pp. 65-76). Santiago de Compostela: Através Editora. . |
|
(2012). Book review to «Pereira, Henrique Manuel S. (coord.) – À Volta de Junqueiro: Vida, Obra e Pensamento. Porto: Universidade Católica Portuguesa, 2010». Colóquio/Letras, 179, 265-269. . |
|
(2012). Hæc subtilis ars inveniendi: considerations of João Penha’s literary archive. Variants: The Journal Of The European Society For Textual Scholarship, 8, 145-157. . |
|
(2011). Book review to «Nogueira, Carlos – A Sátira na Poesia Portuguesa e a Poesia Satírica de Nicolau Tolentino». Colóquio/Letras, 182, 278-280. . |
|
(2011). Epistolários e preservação da memória: a correspondência de João Penha. Cem: Cultura, Espaço & Memória, 2, 171-181. Retrieved from http://hdl.handle.net/10216/63946 . |
|
(2010). Canções d’um vagabundo: João Penha e a viagem por terra ao país dos sonhos. Cem: Cultura, Espaço & Memória, 1, 177-186. Retrieved from http://hdl.handle.net/10216/55945 . |
|
(2009). Nos dias de mais que ontem: obras de juventude em Daniel Faria. (F. Topa, Ed.), E agora sei que oiço as coisas devagar: Evocação e Escuta de Daniel Faria. Porto: sombra pela cintura. . |
|
(2009). Jacinto Freire de Andrade. In J. Reis-Sá & Lage, R. (Eds.), Poemas Portugueses: Antologia da Poesia Portuguesa do Séc. XIII ao Séc. XXI (p. 541). Porto: Porto Editora. . |
|
(2009). Frei Jerónimo Baía. In J. Reis-Sá & Lage, R. (Eds.), Poemas Portugueses: Antologia da Poesia Portuguesa do Séc. XIII ao Séc. XXI (p. 577). Porto: Porto Editora. . |
|
(2009). André Nunes da Silva. In Poemas Portugueses: Antologia da Poesia Portuguesa do Séc. XIII ao Séc. XXI (p. 588). Porto: Porto Editora. . |
|
(2009). António da Fonseca Soares. In J. Reis-Sá & Lage, R. (Eds.), Poemas Portugueses: Antologia da Poesia Portuguesa do Séc. XIII ao Séc. XXI (p. 590). Porto: Porto Editora. . |
|
(2009). João Xavier de Matos. In J. Reis-Sá & Lage, R. (Eds.), Poemas Portugueses: Antologia da Poesia Portuguesa do Séc. XIII ao Séc. XXI (p. 639). Porto: Porto Editora. . |
|
(2008). Tra l’Italia e il Portogallo: a Nova Alvorada e a afirmação da lusofilia. (F. Topa, Ed.), Nel Mezzo del Cammin: Actas da Jornada de Estudos Italianos em Honra de Giuseppe Mea. Porto: sombra pela cintura. . |
|
(2008). A insurreição do corpo e da palavra: Terra Imóvel, de Luiza Neto Jorge. Labirintos: Revista Electrônica Do Núcleo De Estudos Portugueses, 4. . |
|
(2007). Testis unus, testis iustus: considerações para uma edição das poesias de Jorge da Câmara. (F. Topa & Reynaud, M. J., Eds.), Crítica Textual & Crítica Genética em Diálogo. München: Martin Meidenbauer Verlag. . |
|
(2007). Apesar dos Pedantes que me afeiam, porque os hei-de obrigar a que me leiam: Opúsculo para Jorge da Câmara. München: Martin Meidenbauer. . |
|
(2005). A cidade, sob o signo da invenção: ´Janelas Verdes´, de Murilo Mendes. Terceira Margem - Revista Do Centro De Estudos Brasileiros, 5, 35-42. . |
|
(2005). Book review to «Verunschk, Micheliny – Geografia Íntima do Deserto. São Paulo: Landy Editora, 2003». Terceira Margem - Revista Do Centro De Estudos Brasileiros, 5, 91-92. . |
|
(2005). Book review to «D’Morais, Marcos – Recife Porto. Recife: Editora Universitária UFPE, 2004.». Terceira Margem - Revista Do Centro De Estudos Brasileiros, 5, 90. . |
|
(2003). Book review to «Castro, Ruy (sel., org. e notas) – Querido Poeta: correspondência de Vinicius de Moraes. São Paulo: Companhia das Letras, 2003». Terceira Margem – Revista Do Centro De Estudos Brasileiros, 4, 75-76. . |
Supervisor
Year | Title | Student | Degree |
---|---|---|---|
2023 | Génese Textual da Adaptação Dramática do Conto 'O Suave Milagre' | Maria Manuel de Frias e Gouveia Cabral | Master |
Date | Conference title | Type | Authors | Institution | Docs |
---|---|---|---|---|---|
2024 - |
Complete Works Editions on Print and Digital Displays 19th Annual Conference of the European Society for Textual Scholarship: Textual Scholarship, Artificial Intelligence, Corpora, and Intelligent Editions |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira | Eötvös Loránd University Budapest |
|
2024 - |
O 'garcialorquismo minhoto' de Pedro Homem de Mello XIV Congresso da AIL - Associação Internacional de Lusitanistas |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira | Universidade do Porto Porto |
|
2024 - |
Issues of authorship, creativity, and revision in algorithmic cut-up literature Electronic Literature Organization Conference and Media Arts Festival: ELO (Un)linked 2024 |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira | University of Central Florida Orlando |
|
2023 |
Authors' heirs obstructing textual scholarship in Portugal Legal Issues in Textual Scholarship: symposium |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira | University of Borås / University of Lisbon Borås / Lisbon |
|
2023 - |
The Complete Works of Maria Ondina Braga: authorship, identity, and revision 18th Annual Conference of the European Society for Textual Scholarship: Authorship, Identity, and Textual Scholarship |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira
|
University of Kent Canterbury |
|
2022 - |
The materiality of typescripts in Pedro Homem de Mello’s writing practice Third International CEMS Conference: The Materiality of Modernisms |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira | Universidade Nova de Lisboa - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas Lisboa |
|
2022 - |
Restrições em estudos textuais de obras protegidas por direitos de autor XXIV Colóquio de Outono – Património Textual: Abordagens Interdisciplinares |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira
|
Universidade do Minho - Escola de Letras, Artes e Ciências Humanas Braga |
|
2022 - |
17th-century holographs in a personal miscellany of D. Francisco Manuel de Melo 17th Annual Conference of the European Society for Textual Scholarship: Histories of the Holograph |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira
|
University of Oxford Oxford |
|
2021 - |
Cânone autoral e epigénese nas coletâneas antológicas de Pedro Homem de Mello Congresso Internacional Pensar a Antologia de Poesia Portuguesa |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira
|
Faculdade de Letras - Universidade de Lisboa Lisboa |
|
2021 - |
Testemunhos da génese literária na correspondência de Pedro Homem de Mello V Simpósio Nacional de Crítica Genética e Arquivologia |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira
|
Universidade Estadual do Piauí - Núcleo de Estudos em Memória e Acervo Teresina |
|
2019 |
Um autógrafo e a tradição apógrafa de Jorge da Câmara Colóquio Seiscentistas Quatrocentões: para uma revisão da Literatura Barroca Luso-Brasileira |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira, Filipe Moreira | Faculdade de Letras - Universidade do Porto Porto |
|
2019 - |
Experimental customisation of the Versioning Machine ExLing 2019: 10th International Conference of Experimental Linguistics |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira, Roman Bleier | School of Arts and Humanities Lisbon |
|
2019 - |
Versions, variants, and the genetic orientation to text: brief insights for a digital edition Genesis – Cracow 2019 - Genetic Criticism: from Theory to Practice |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira
|
Faculty of Polish Studies at the Jagiellonian University Cracow |
|
2019 - |
Layers of revision in texts with multiple levels: encoding challenges in poetry by Pedro Homem de Mello Writing and revision stages; international symposium |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira
|
School of Arts and Humanities Lisbon |
|
2017 - |
Allographic translation, self-translation, and alloglottic rewriting: towards a digital edition of poetry by Pedro Homem de Mello Unexpected Intersections: Translation Studies and Genetic Criticism |
Oral presentation Peer-reviewed |
Elsa Pereira
|
School of Arts and Humanities Lisbon |
Pereira, Elsa - «Complete Works Editions on Print and Digital Displays» (19th Annual Conference of the European Society for Textual Scholarship. Budapest, Eötvös Loránd University, 2-4 October 2024). https://elte-dh.hu/ests-2024-program/
Pereira, Elsa - «O 'garcialorquismo minhoto' de Pedro Homem de Mello» (14.º Congresso da AIL - Associação Internacional de Lusitanistas. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 22-26 de jullho 2024). https://ailporto2024.pt/
Pereira, Elsa - «Issues of authorship, creativity, and revision in algorithmic cut-up literature» (Electronic Literature Organization Conference and Media Arts Festival: ELO (Un)linked 2024. Orlando, University of Central Florida, 18-21 July 2024). https://stars.library.ucf.edu/elo2024/algorithmsandimaginaries/schedule/47/
Pereira, Elsa - «Authors' heirs obstructing textual scholarship in Portugal» (Legal Issues in Textual Scholarship: symposium. University of Borås / University of Lisbon, 27 October 2023). https://sites.google.com/view/estslegalissues
Pereira, Elsa - «The Complete Works of Maria Ondina Braga: authorship, identity, and revision» (18th Annual Conference of the European Society for Textual Scholarship. Canterbury, University of Kent, 13-14 April 2023).
Pereira, Elsa - «O poeta João Penha: novos manuscritos inéditos para as suas Obras» (Conhecer Braga. Braga, Biblioteca Lúcio Craveiro da Silva - Universidade do Minho, 18 de março 2023). https://www.blcs.pt/portal/evento.aspx?eid=6262
Pereira, Elsa - «The materiality of typescripts in Pedro Homem de Mello’s writing practice» (Third International Conference of the Centre for European Modernism Studies: The Materiality of Modernisms. Lisboa, Universidade Nova de Lisboa - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 15-17 de dezembro 2022). https://cems2022.weebly.com/
Pereira, Elsa - «Restrições em estudos textuais de obras protegidas por direitos de autor» (XXIV Colóquio de Outono – Património Textual: Abordagens Interdisciplinares. Braga, Universidade do Minho, 24-25 de novembro 2022). http://cehum.elach.uminho.pt/xxivco#info
Pereira, Elsa; Silvestre, João Paulo - «Fontes documentais em meios digitais: edições e glossários» (Seminários do Centro de História, organizado pelo Centro de História da Universidade de Lisboa, 7 de junho 2022). http://www.centrodehistoria-flul.com/abertura/sessao-teorico-pratica-fontes-documentais-em-meios-digitais-edicoes-e-glossarios-7-de-junho-de-2022-14h30-16h00-online
Pereira, Elsa - «17th-century holographs in a personal miscellany of D. Francisco Manuel de Melo» (17th Annual Conference of the European Society for Textual Scholarship. Oxford, University of Oxford, 17-19 March 2022). http://genesis-ests-oxford.eu/ests-2022/sessions/
Pereira, Elsa - «Direito de Autor e Investigação Filológica». (Filologia Em Curso, organizado pelo Centro de Linguística da Universidade de Lisboa, 10 de fevereiro 2022).
Pereira, Elsa - «Cânone autoral e epigénese nas coletâneas antológicas de Pedro Homem de Mello». (Congresso Internacional Pensar a Antologia de Poesia Portuguesa. Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 24-26 de novembro 2021). https://congressoantologia.wixsite.com/home
- Pereira, Elsa - «Testemunhos da génese literária na correspondência de Pedro Homem de Mello» (V Simpósio Nacional de Crítica Genética e Arquivologia. Teresina, Universidade Estadual do Piauí - Núcleo de Estudos em Memória e Acervo, 24-26 de março de 2021. https://doity.com.br/simposiocga2021
- Pereira, Elsa - «Manuscript genetics and the hermeneutics of transition between variant versions» (Seminar CMII0019 - Modern Literary Theory, MA in Comparative Literature, School of European Languages, Culture and Society, University College London. London, 15 de março 2021).
- Pereira, Elsa; Moreira, Filipe Alves - «Um autógrafo e a tradição apógrafa de Jorge da Câmara» (Colóquio Seiscentistas Quatrocentões: para uma revisão da Literatura Barroca Luso-Brasileira. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 9 de dezembro 2019). https://www.citcem.org/evento/358
- Pereira, Elsa - «Versions, variants, and the genetic orientation to text: brief insights for a digital edition» (Genesis – Cracow 2019 - Genetic Criticism: from Theory to Practice. Cracow, Faculty of Polish Studies at the Jagiellonian University, 12-14 de junho 2019). http://www.genesis2019.confer.uj.edu.pl/
- Pereira, Elsa - «Layers of revision in texts with multiple levels: encoding challenges in poetry by Pedro Homem de Mello» (Writing and revision stages: international symposium. Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 6-7 de junho 2019). https://sites.google.com/view/writing-revision-stages
- Pereira, Elsa - «Epigénese de uma narrativa aquiliniana: 'Os olhos deslumbrados (Caderno dum voluptuoso)'» (Colóquio Aquilino, Anos 20: entre o Exílio e as Geografias de Lisboa. Lisboa, Biblioteca Nacional de Portugal, 16 de maio 2019). https://www.letras.ulisboa.pt/pt/agenda/coloquio-aquilino-anos-20-entre-o-exilio-e-as-geografias-de-lisboa
- Pereira, Elsa - «Em pé, erguido n'um marmóreo sócco: evocação de João Penha no centenário da sua morte» (conferência comemorativa do centenário da morte de João Penha). Braga, Arquivo Distrital de Braga - Universidade do Minho, 15 fevereiro 2019.
- Pereira, Elsa - «Para o tratamento dos erros dactilográficos numa edição digital da poesia de Pedro Homem de Mello» (VI Encontro Internacional CITCEM: Erros meus, fortuna nossa: da falha como acerto. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 23-25 de novembro de 2017). http://citcem.org/6encontro/
- Pereira, Elsa - «Allographic translation, self-translation and alloglottic rewriting: towards a digital edition of poetry by Pedro Homem de Mello» (Unexpected Intersections: Translation Studies and Genetic Criticism. Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 8-9 de novembro de 2017). http://www.comparatistas.edu.pt/images//programme%20-%20final.pdf
- Pereira, Elsa - «Autoria, revisão colaborativa e apropriação cultural: para um modelo de edição da poesia de Pedro Homem de Mello» (IV Congresso Internacional de Linguística Histórica. Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 17-21 de julho de 2017). https://sites.google.com/a/campus.ul.pt/4cilh/home
- Pereira, Elsa - «O dispositivo de paragénese na edição das obras de João Penha» ("Nervoso mestre, domador valente/ da Rima e do Soneto português": João Penha (1839-1919) e o seu tempo. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 9-10 de fevereiro de 2017). https://www.facebook.com/joaopenhaeoseutempo
- Dionísio, João; Pereira, Elsa - «Edições e meio digital» (Seminário CLUL. Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 15 de novembro de 2016). http://www.clul.ulisboa.pt/pt/news-pt/239-seminarios-clul
- Pereira, Elsa - «Challenges of a digital approach: considerations for an edition of Pedro Homem de Mello’s poetry» (Thirteenth Annual Conference of the European Society for Textual Scholarship: Digital Scholarly Editing - Theory, Practice, Methods. Antwerp, University of Antwerp, Centre for Manuscript Genetics, 5-7 de outubro de 2016). http://uahost.uantwerpen.be/estsdixit2016
- Pereira, Elsa - «When poems become songs: uses for an edition of Pedro Homem de Mello’s poetry» (Twelfth Annual Conference of the European Society for Textual Scholarship: Users of Scholarly Editions. Leicester, De Montfort University, Centre for Textual Studies, 19-21 de novembro de 2015). http://cts.dmu.ac.uk/events/ESTS/index.html
- Pereira, Elsa - «Edição crítico-genética da poesia de Pedro Homem de Mello (1904-1984): objeto, percursos e primeiros resultados de pesquisa» (Filologia ao Encontro, do CLUL. Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 15 de abril de 2015).
- Pereira, Elsa - «De Luuanda (1964) a Luandino (2014): alocução de abertura» (De Luuanda (1964) a Luandino (2014): veredas. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 10-11 de novembro de 2014). https://www.facebook.com/deluuandaaluandino/
- Pereira, Elsa - «Ecos da Grande Guerra nas obras de João Penha» (A Grande Guerra (1914-1918): Problemáticas e Representações. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 9 e 10 de outubro de 2014). https://sigarra.up.pt/flup/pt/noticias_geral.ver_noticia?p_nr=28082
- Pereira, Elsa - «A Harpa (1873-1876): uma revista literária do Porto oitocentista» (II Congresso O Porto Romântico. Porto, Universidade Católica Portuguesa – Centro Regional do Porto, 11 e 12 de abril de 2014).
- Pereira, Elsa - «O lugar da anotação em edições críticas e crítico-interpretativas: algumas considerações a propósito da Poesia de Verney» (Simpósio Verney, Poeta: para Uma Edição Crítica da Poesia de Verney. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 3 e 6 de dezembro de 2013).
- Pereira, Elsa - «Itinerário de uma reescrita: 'Filhas de Babilónia' e 'Andam Faunos pelos Bosques', de Aquilino Ribeiro» (Homenagem a Aquilino Ribeiro no Cinquentenário da sua Morte. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 11-12 de novembro de 2013).
- Pereira, Elsa - «Amado em Portugal: o centenário (alocução de abertura à jornada do Porto)» (Colóquio Internacional 100 Anos de Jorge Amado: o Escritor, Portugal e o Neorrealismo. Lisboa / Coimbra / Porto, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa / Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra / Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 12-16 de novembro de 2012).
- Pereira, Elsa - «A perspectiva do desastre: João Penha e a Questão Ortográfica (implicações editoriais)» (X Congresso Internacional da Associação Internacional de Lusitanistas. Faro, Universidade do Algarve, 18-23 de julho de 2011).
- Pereira, Elsa - «Edições portuguesas das obras de Casimiro de Abreu» (Colóquio Luso-brasileiro Regresso ao Exílio: Portugal e Casimiro de Abreu. Vila Nova de Famalicão / Guimarães, Centro de Estudos Camilianos / Museu Alberto Sampaio, 15-16 de julho de 2011).
- Pereira, Elsa - «João Penha e a questão ortográfica» (Colóquio Por Prisão o Infinito: Censuras e Liberdade na Literatura. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 26-27 de setembro de 2011).
- Pereira, Elsa - «(Des)Venturas de um crítico afortunado: a edição das obras de João Penha» (Oficina de Investigação Crítica Textual: Literatura dos Séculos XVII-XX. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 17 de maio de 2011).
- Pereira, Elsa - «Nos dias de mais que ontem: obras de juventude em Daniel Faria» (Colóquio Evocação e Escuta de Daniel Faria. Porto, Palacete dos Viscondes de Balsemão, 8-9 de junho de 2009).
- Pereira, Elsa - «'Tra l’Italia e il Portogallo': a ‘Nova Alvorada’ e a afirmação da lusofilia» (Jornada de Estudos Italianos em Honra de Giuseppe Mea: 'Nel mezzo del cammin'. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 24-25 de novembro de 2008.
- Pereira, Elsa - «'Haec subtilis ars inveniendi': considerations of João Penha’s literary archive» (Fifth International Conference of the European Society for Textual Scholarship. Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 20-22 de novembro de 2008).
- Pereira, Elsa - «'Testis unus, testis iustus': considerações para uma edição das poesias de Jorge da Câmara» (Colóquio Internacional: Crítica Textual & Crítica Genética em Diálogo. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 18-20 de outubro de 2007).
- Pereira, Elsa - «'Parnaso Brasileiro' às segundas-feiras: a folha literária do Jornal da Manhã» (IV Congresso Português de Literatura Brasileira. Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 17-18 de novembro de 2005).